MATEMÀTIQUES 1r

Competències matemàtiques. 1r

Primer Trimestre.
• Comptar fins a 9 elements.
• Reconèixer i escriure els nombres del 0 al 9.
• Reconèixer situacions de suma en què s’ajunten dos grups d’elements.
• Reconèixer situacions de suma en què s’afegeixen elements a un grup.
• Calcular sumes amb nombres fins al 9 amb suport gràfic o amb material manipulable.
• Comparar objectes de diferents longituds, utilitzant els termes «llarg/curt», «ample/estret» i «alt/baix».
• Reconèixer la seva dreta i la seva esquerra.
• Reconèixer i anomenar els cercles, els quadrats, els triangles i els rectangles.
• Reconèixer situacions de suma. Expressar situacions de suma fent servir els signes + i =.
• Reconèixer situacions de resta en què es treuen elements d’un grup. Expressar situacions de resta fent servir els signes – i =.
• Calcular sumes i restes amb nombres fins al 9.
• Identificar 1 desena amb 10 unitats.
• Comptar fins a 19 elements.
• Escriure sèries de nombres fins al 19.
• Reconèixer el nombre anterior i el posterior d’un nombre donat.
• Reconèixer quantes desenes i unitats tenen els nombres de l’11 al 19, i expressar-los com la suma de 10 dígits més un.
• Calcular sumes en horitzontal amb nombres fins al 19 comptant a partir del sumand més gran.
• Calcular restes en horitzontal amb nombres fins al 19 comptant a partir del subtrahend.
• Calcular sumes de tres dígits que, sumats, fan un nombre més petit que el 20.
• Resoldre problemes senzills de suma de dígits.
• Resoldre problemes senzills de resta en què es demana quants en falten.
• Identificar i traçar línies rectes, corbes i poligonals.
• Llegir i representar en un rellotge analògic les hores en punt i els dos quarts.
• Llegir, escriure i completar sèries de desenes senceres.
• Calcular sumes i restes de desenes completes.
• Calcular sumes de dos sumands sense portar-ne amb nombres fins al 19.
• Identificar les dades d’un problema.
• Resoldre problemes de suma sense portar-ne amb nombres fins al 19.
• Resoldre problemes de resta amb nombres fins al 19, en què es demana quants en queden, en falten o en sobren.
• Resoldre problemes de suma amb nombres fins al 19 i del tipus «L’A en té x més que en B. Quants en té l’A?»
• Resoldre problemes de resta amb nombres fins al 19 del tipus «L’A en té x menys que en B. Quants en té l’A?»
• Identificar i traçar línies obertes i línies tancades.
• Reconèixer l’interior, l’exterior i la frontera d’una línia tancada.

2n trimestre
• Llegir, escriure, descompondre i completar sèries amb nombres fins al 69.
• Descompondre nombres de dues xifres en desenes i unitats, i en forma de suma.
• Representar els nombres de fins a dues xifres a l’àbac.
• Calcular sumes de dos sumands sense portar-ne amb nombres fins al 69.
• Calcular restes sense portar-ne amb nombres fins al 69.
• Resoldre problemes de suma o de resta sense portar-ne amb nombres de fins a dues xifres.
• D’entre diverses figures planes donades, identificar-ne els polígons.
• Traçar polígons fent servir el regle i reconèixer els costats d’un polígon.
• Identificar objectes situats en diferents posicions respecte d’una persona situada de cara, de perfil o d’esquena a l’alumne.
• Enumerar els dies de la setmana, reconèixer els mesos de l’any i localitzar dies al calendari.
• A partir d’un dia donat, dir quin dia va ser ahir i quin serà demà.

3r trimestre .
• Mesurar longituds i distàncies amb unitats naturals (pams, peus o passes).
• Reconèixer la llargada, l’amplada i l’alçària d’un ob­jecte.
• Comparar dos nombres de fins a dues xifres fent servir els signes > i <.
• Ordenar nombres de dues xifres del més gran al més petit, i a l’inrevés.
• Resoldre problemes de suma o de resta amb nombres de fins a dues xifres.
• Resoldre problemes de suma o de resta buscant-ne les dades en un dibuix.
• Identificar girs cap a la dreta i cap a l’esquerra.
• Llegir i escriure els nombres ordinals fins al novè.
• Identificar un element pel lloc que ocupa en un conjunt ordenat.
• Calcular sumes de dos i tres sumands portant-ne.
• Mesurar longituds d’objectes en centímetres amb el regle.
• Comparar i estimar la capacitat o la massa d’objectes quotidians.
• Resoldre problemes de suma o de resta buscant-ne les dades en un gràfic o en una taula.
• Resoldre problemes de resta del tipus: «L’A en té... En B en té... Quants menys que en B en té l’A?»
• Resoldre problemes de resta del tipus: «L’A en té ... En B en té... Quants més que en B en té l’A?»
• Classificar cossos geomètrics per la forma: prisma, piràmide, esfera, cilindre i con.